דף הבית >> מאמרים >> מה עדיף? כתיבת תוכן קצרה ולעניין או טקסט מפורט וארוך?
FacebookGoogle+Twitter

מה עדיף? כתיבת תוכן קצרה ולעניין או טקסט מפורט וארוך?

דילמה! כתיבת תוכן לאתר צריכה להיות קצרה ולעניין כי לגולש אין זמן? או אולי עדיף להרחיב ולפרט כי ככל שהגולש יידע עליך יותר הוא עשוי להשתכנע לקנות דווקא ממך? ארוך או קצר העיקר שהתוכן יהיה מעניין ומושך! 

אכן, קיימות כמה אסכולות בעניין כתיבת תכנים. האחת דוגלת בטקסטים קצרים כי הגולש כידוע קצר בזמן ובעיקר בסבלנות. האסכולה השנייה נסמכת על מהות הגלישה: 90% מהגולשים נמצאים באינטרנט לחיפוש מידע. אני ממליץ לך לאמץ את האסכולה השלישית: 

קצר או ארוך, כתיבת תוכן חייבת להיות מעניינת, מגרה ומרתקת!!! 

למעשה שתי האסכולות הראשונות – קצר ולעניין או ארוך ומקיף – אינן סותרות אחת את השנייה כל עוד תוכן האתר יהיה כתוב מעניין ומגרה. כתיבת טקסט מרתק תעשה עבודה מצויינת ותניע את הגולש בסופו של דבר לפעולה – רכישת מוצר, בקשה לפרטים נוספים, משלוח מייל חוזר אליך. 

זהירות
כללים זה טוב ויפה אבל חייבים להיות זהירים ולהתאים את גובה הטקסט לקהל היעד. כך למשל, לא נשתמש במונחים כמו: "אחי, יצאת חומוס..." או "גבר, אני מפרגן לך..." כמדובר בהצגת החידוש האחרון בתחום ה"ננו טכנולוגיות", נכון? באותה מידה לא נשתמש בסגנון כמו: "מאז יום היווסדנו, השירות ללקוח הוא אבן היסוד ולחם חוקו של כל עובד..." כשהפניה היא לקהל הרחב בעת מכירת חיסול להלבשה תחתונה. 

שנמשיך? קדימה: הייתי יכול להסתפק בכמה טיפים איך כותבים מסקרן ומרתק. אבל לא! במקום לתת לך כמה דגים ברשת אני מעדיף לצייד אותך בחכה, קרס, פיתיון והנחיות איך לדוג (לקוחות כמובן) בכוחות עצמך. לשם כך, חשוב להבין: 

1. את יתרונות האינטרנט ככלי תקשורת בינך לבין הגולש 
2. את תפיסת עולמו של הגולש. 


חיבור של שני אלה ישמש אותך לכתיבה שיווקית נכונה באינטרנט. בכתבה הנוכחית נתמקד בניצול היתרונות שמעמיד לרשותך האינטרנט ככלי תקשורת. 

האינטרנט כאמצעי תקשורת 
כתפיסת עולם אני מציע לך להתחיל ולהסתכל על האתר שלך באופן הבא: 
האתר מבחינתך הוא כלי שיווקי שנועד ליצור תגובה מיידית של הגולש להצעה המופנית ישירות אליו באמצעות כתיבת תוכן. 
אני מבקש להתמקד במשפט "...הצעה המופנית ישירות לגולש...", וליתר דיוק, במילה ישירות. בעצם, האינטרנט הוא כלי לשיווק ישיר. כשאני אומר אינטרנט אני כמובן מתכוון במיוחד לאתר שלך. הנה הפרמטרים לפיהם נבחנת תקשורת ישירה עם לקוח:

• ערוץ תקשורת בלתי אמצעי. לא צריך מתווך באמצע כמו סוכן מכירות או מוכר בחנות. 
• מאפשר לך לדבר אל הגולש אחד על אחד (יוניסקס). בדיוק כמו שאני מדבר אליך עכשיו 
• התגובה מדידה במדוייק. קיימים כלי מדידה שסופרים כל מילת חיפוש וכל קליק, כמו בקמפיין פרסום ממומן של גוגל. 
• התגובה מפולחת. יש טקטיקות וכלים שמאפשרים לך לדעת מהיכן הגיעו הגולשים ובאיזה מילות מפתח הם השתמשו.  
• מדיד כספית – מה עלות המכירה לקוח. הדברים מכוונים במיוחד לפרסום/קידום ממומן שמספק לך את מספר המקליקים, כמה עלה לך
  להביא אותם לאתר שלך,  לחלק לכמה מכרת = עלות המכירה. 

נתמקד בשני המאפיינים הראשונים: ערוץ תקשורת ישיר ודיבור אחד על אחד. 
אם כך, דומה המצב למערכת יחסים בין קונה פוטנציאלי לאיש מכירות בחנות. הלקוח מעוניין לקנות מוצר מסויים אבל הוא זקוק למנת שכנוע עסיסית מפי המוכר. ובכן, ריכזתי עבורך מספר כלי כתיבה חשובים בעזרתם הטקסט שלך יהיה בעצם המוכר שלך: 

1. למה לא לדבר אליו, הוא יושב עכשיו מולך (מול האתר שלך).הוא גלש לאתר כי מנועי החיפוש אמרו לו שכאן הוא ימצא את מבוקשו (כלומר, הגולש בא לעשות עסקים). כן, זה הזמן לדיבור אחד על אחד, ועדיף בגוף ראשון. שמת לב שכל הטקסטים שכתבתי אליך עד כה פונים אליך בגוף ראשון וזאת מבלי שאדע מי קורא את הטקסט – זכר או נקבה. קוראים לזה כתיבה ביוניסקס.

2. כותרת שמכילה את מילת החיפוש של הגולש תחזק את תחושתו שכאן, באתר שלך, הוא ימצא את שחיפש. נאמר שהגולש הקליק בגוגל "כרית חימום במיקרוגל". הוא מגיע לאתר שלך ורואה בכותרת  "12 דגמים של כריות חימום במיקרוגל. וביניהם גם הכרית שמתאימה במיוחד לך." (יש בכותרת גם את מילת החיפוש וגם פניה ישירה לגולש!!!) או: "אנחנו מייצרים את כריות החימום במיקרוגל הכי גדולות במידות. הרווח כולו שלך – יותר גדול יותר מחמם".

3. עכשיו הגולש במרכז ולא העסק שלך. צריך לפרגן לו, להחמיא ואפילו להודות: "תודה שגלשת לאתר שלי". ולא, אבל ממש לא לפתוח בשיר הלל על עצמך: "אנחנו ב"א.א. כריות חימום, החברה הותיקה, הגדולה והמקצועית ביותר, משווקים מזה שנים מוצרים איכותיים...". גישה זו מבטיחה לך נסיגת הלקוח מהאתר שלך למתחרה.

4. פתיח הנשען על רגש. כשפונים אל הרגש, מעוררים אצל הגולש חיישני תגובה. כך מזדהים עם הגולש, יוצרים קרבה, מתארים סיטואציה מוכרת לו, מזכירים לו נשכחות... בעצם אנחנו מייצרים הזדהות ומסירים ממנו מחסומים והתנגדויות (שיש לכל לקוח וצרכן). דוגמא? בבקשה: "בינינו, אין כמו כרית חמה להתכרבל איתה למול הטלוויזיה, במיוחד כשבחוץ קררררר, אפוררררר וגשום." סיטואציה שלכולם קל להזדהות איתה ואף להגיד בלב: 'וואלה נכון'. 

5. חשוב לשאול שאלות, וגם לתת עליהן את התשובות כדי שהגולש יסכים איתך. למשל, טענת טיעון מסויים באחת מפסקאות הטקסט. "ככל שכרית החימום יותר גדולה כך היא מחממת יותר זמן. והרי רצית כרית כדי להתחמם ולא כזו שכל חמש דקות צריך לרוץ למיקרוגל ולחמם אותה שוב, נכון?" כך במשפט אחד בידלת את עצמך בזכות גודלן של הכריות, הרגת את המתחרה תוך כדי ציון מגרעות הכריות המתחרות, ואף הארת את עיני הגולש בדברי טעם והיגיון שסביר להניח גרמו לו להגיד בליבו: "וואלה, נכון!".

6. לכתוב בגובה העיניים. המונח הוא לדבר בגובה העיניים, וזו בדיוק הכוונה שלי. חשוב לכתוב לגולש בשפה קלה, ברורה, ללא מילים מסובכות, בלי מונחים שצריכים פרשנויות, ומשפטים פתלתלים שכשמגיעים לסופם לא זוכרים מה היה בראשיתם. עצתי לך. לכתוב את הטקסט כאילו הגולש עומד לפניך ומאזין להסברים שלך. בשלב ההגהה אפשר לתקן, להשמיט מילים 'נמוכות' או 'גבוהות' מידי, לשלב פה ושם הערה חייכנית... העיקר שהגולש ירגיש שמדברים אליו ורק אליו. כולנו אוהבים להרגיש מיוחדים, שיפרגנו לנו, ובעיקר, שיחזרו אחרינו, נכון? 

7. "ללעוס" לגולש את המידע. אסור לאפשר לגולש לעשות לבד חשבון או להסיק מסקנות. אני מבטיח לך שהוא יעשה את החשבון הלא נכון ויגיע למסקנות שממש לא רצית שהוא יגיע אליהן. אם כך, למה הכוונה "ללעוס בעבור הגולש את המידע"? יש לי שתי תשובות בשבילך: 

א. קבעת קביעה? טענת טיעון? הצגת נתון? חיוני לתרגם אותו לשפת יום יום מוחשית. אנשים/לקוחות/גולשים הם יצורים אסוציאטיביים ומוטי רגשות... ולכן חשוב להטות אותם לכיוון שלך. "קביעה: אנחנו מייצרים רק כריות גדולות במידות המחשה: כדי שיהיה לך חם ונעים לאורך זמן". קוראים לזה תועלת נתפסת של הצרכן. דוגמא ממוצר אחר? בבקשה: אין דבר כזה כסא. כל שם עצם ופועל חייבים לבוא עם תואר והסבר. יש דבר כזה כסא ארגונומי לישיבה נוחה ובריאה. או עכשיו הגולש מבין מדוע הוא צריך לקנות אצלך כסא. 

ב. נתת הנחה? מבצע משתלם? מחיר מיוחד?... לא מספיק להצהיר את גובה ההנחה, חשוב יותר לתרגם אותה למונחים שערכם נתפס ומובן כמו כמה כסף שווה ההנחה, ולעיתים אף לצרף הערה משלך עד כמה זה משתלם או מה אפשר היה לעשות עם הכסף שנחסך. ונסיים כמו תמיד בדוגמא: קונים 4 כריות מפנקות מקבלים כרית חמישית מתנה. שווי המתנה 50 ₪. כבר משתלם, נכון? משפט שונה לחלוטין ברמת ההמחשה וההבנה של התועלת הנתפסת מאשר הבטחה כמו: קנה 5 כריות וקבל 20% הנחה!.

אז מה למדנו? המון. התחלנו באורך הטקסט בעת כתיבת תוכן לאתר. סיכמנו שבכתיבת תוכן, ארוך או קצר, הטקסט צריך להיות מגרה, מעניין ומושך. קיבלנו אזהרה: להתאים את "גובה" השפה לקהל היעד. ומשם גלשנו לאינטרנט ככלי שיווקי וכיצד בעזרת כתיבת תוכן משוייף ומחודד מגיעים אל ליבו של הגולש. לב=רגש, ובמאבק הנצחי בין רגש להגיון הרגש תמיד מנצח.
רוצה ליצור איתי קשר כבר עכשיו? בבקשה:
אפשר בצ'יק 054-2611212    
אפשר בקליק  habarnash@012.net.il