דף הבית >> מאמרים >> כתיבת התוכן כאמצעי דיבור ישיר עם הגולש
FacebookGoogle+Twitter

כתיבת התוכן כאמצעי דיבור ישיר עם הגולש

לא, לא טעיתי, דיבור ישיר. כמובן שמונח זה נובע מדיוור ישיר אם כי לא חופף לו באופן מלא. כך או אחרת, הדיבור הישיר כסגנון לכתיבת תכנים, הינו אמצעי חשוב ביותר עבורך להשגת: 

1. היענות הגולש אליך, הקשבה ורצון לקרוא
2. העדפה ובחירה להישאר באתר שלך
3. יותר גולשים שיקנו אצלך ולא מהמתחרים
4. קשר חזק וטוב יותר עם לקוחות קיימים
5. תדמית טובה יותר של העסק שלך
6. קידום האתר שלך במנועי החיפוש למקומות גבוהים יותר 


דיוור ישיר, ניוזלטרים, כתבות, כתיבת מאמרים, כתיבת תוכן שיווקי לאתר, מיילים... לכולם יש מכנה משותף חשוב: כולם הינם אמצעי ליצירת דיאלוג בינך לבין הגולש, הלקוח, הצרכן, הנמען. אמרתי דיאלוג – למרות שרק אחד כאן מדבר, הכותב. בעצם, קיימת כאן אינטראקציה בין שניים

מצד אחד - הגולש שיושב עכשיו מול המסך ומשוטט באתר שלך 
ומצד שני – הטקסטים ותוכן האתר שמייצגים אותך 

וככל שהגולש ירגיש שהטקסט באתר מדבר ישירות אליו, נוצרת תחושה של שיחה, והוא יגיב אליך בהתאם. הגולש אמנם אינו משתתף בשיחה באופן פעיל, אולם, כשמנגינת הכתוב נעימה לו הוא משתף פעולה במעשים (נשאר ולא נוטש), סקרן לקרוא עוד, מרגיש שמתייחסים אליו באופן אישי, מעוניינים בו, מבינים אותו והתגובה בדרך כלל באה לידי ביטוי בהמשך שיטוט באתר שלך, בהיענות למסירת פרטים, בבקשה לעוד אינפורמציה ואפילו טוב מזה – רכישת מוצר או שירות. 
כדאי לך לקרוא מאמרים: "תפיסת עולמו של הגולש" ו"10 הדברות לכתיבה נכונה

לפני כתיבת תוכן לאתר שלך, כדאי לך לשחזר שיחה מהחיים בה כולך התלהבות, הדיבור הקולח, השימוש במטבעות הלשון, העיניים, הפנים, שפת הגוף שמעניקה למילים תנועה, המחשה, וכוח שיכנוע. זה הלהט שלך שמרתק את הפרטנר לשיחה. מוכר לך? ובכן, אפשר להכניס את כל האלמנטים האלה לכתיבה שיווקית. ולסגנון הזה אני קורא הדיבור הישיר

ברוב במקרים, עדיף לך לדבר אל הגולש תוך כדי כתיבת התוכן ורק אחר כך לשייף את פינות. כלומר, להחליף או לעדן את הביטויים והמשפטים שאינם מתאימים או "נמוכים" מדי. באנגלית קוראים לזה fine tuning. כך הטקסט יוצא אמיתי יותר, טבעי וקולח. בכל מקרה זה הרבה יותר טוב מאשר כתיבת טקסט רשמי עם ניסיונות ל"הנמיכו" לגובה העיניים, ניסיונות שבעצם רק מדגישים את הרשמיות והופכים את הדיבור למזוייף ולא אמיתי.
 
שמת לב איך אני כותב אליך עכשיו? 
- אני פונה אליך בגוף ראשון, 
- אני משתמש ביוניסקס, כלומר, הטקסט פונה לזכר ונקבה כאחד
- הכתוב יותר דומה לשיחה שלי איתך מאשר לתוכן אינטרנטי מקובל
- גובה הטקסט נמצא בגובה העיניים, לא פתלתל ומסובך או רשמי מצד אחד ולא נמוך תוך שימוש במטבעות לשון כמו: "אחי..." "סחבק..."
  או "אני יעשה לך  מחיר רק בשביל הסיפתח..."

וכשמדובר באינטרנט יש לך יתרון עצום שחשוב לנצל: 

בדיוור ישיר רבים הם המצבים שהלקוח מקבל מעטפה עם מכתב ועלון ואולי אפילו קופון, אבל... הוא כלל לא מעוניין לפתוח את המעטפה, אין לו זמן לקרוא מה גם שהמוצר כלל לא מעניין אותו. 

בדיבור ישיר - כאן, באינטרנט, הגולש נכנס לאתר שלך כי הוא מעוניין במידע, הוא מחפש את מה שיש לך להציע – אחרת לא היה מגיע הנה. זה הזמן לדבר איתו... אחד על אחד... שפה קלילה, פשוטה, קליטה, נעימה לאוזן (נעימה לעין במקרה שלנו...), קולחת כאילו מתקיים דיאלוג. המטרה שלך לדבר – באמצעות הטקסט – להפעיל חושים, לעורר רגשות ואף לגרום לגולש להניע עם הראש ל"כן". 

אגב, במקרים רבים מטבעות לשון וביטויים עממיים לא מורידים את גובה השיחה אלא רק מוסיפים לה תבלינים. תלוי במינון. 

זה לא גברת זה אדון 
נכון, האתר שלך הוא אמצעי לדבר עם הלקוח או הגולש, אבל, אין לך דרך לדעת אם הגולש הוא גבר או אשה. וברגע שמדברים אל אשה בלשון זכר ולהיפך, ניטל העוקץ מכל הדיבור הישיר. התוכן נכנס מיד לקטגוריה של "לא אמיתי", במקום לקרב הוא מרחיק, במקום לגרות הוא אף עלול לדחות. הנה, פעם קיבלתי מייל שנפתח בברכה: "איתן כרמי היקרה,". למותר לציין שהמייל הזה נזרק לזבל בו ברגע. אמנם, לכותב אין אפשרות לדעת מי ממקבלי המייל נשים ומי גברים, ולכן היה עליו לפנות ברבים או פשוט לכתוב: "איתן כרמי שלום רב,". זהו מוצא שעובד אם כי אני רוצה להציע לך פתרון טוב עוד יותר: 

כתיבת תוכן ביוניסקס 
האם שמת לב שהכתבה כולה, וכך גם כל המאמרים ודפי האתר כתובים כך שהפניה היא לגברים ונשים כאחד? לא? כדאי לך לקרוא שוב, פעם כנקבה ופעם כזכר. הפלא ופלא – כל אחד ואחת מרגישים כאילו הטקסטים נכתבו במיוחד אליו או אליה. גם בין הכותבים המקצועיים רק מעטים מנוסים בכתיבת יוניסקס. בעיקר משום שכתיבה מסוג זה גוזלת יותר זמן ולעיתים דורשת ביצוע של "מעקפים". 
יחד עם זאת שווה להשקיע ולתרגל כתיבת תוכן ביוניסקס כי הרווח שלך בפנייה ישירה אל הגולש או הגולשת הוא עצום. 

הנה דוגמא: במקום לכתוב אתה יכול או את יכולה מספיק לכתוב באפשרותך – אותו כתיב לזכר ונקבה. רוצה עוד? בבקשה. לפניך רשימת משפטים שפונים לזכר ונקבה כאחד ובינתיים מפרגנים להם, מציעים להם הטבות, מזמינים אותם לפעול. נא לקרוא. פעם בזכר ופעם בלשון נקבה. זה עובד. 

אלונה/אלון: במיוחד בשבילך 
דני/דנה: מגיע לך ליהנות מהמבצע המיוחד לפני כולם 
אילה/רונן: חשוב לי לשמור לקוחות כמוך מרוצים 
יובל/יובל: באפשרותך לזכות בפרס 
רוני/רונית: כל שעליך לעשות הוא. 
משה/תמר: יש לי הטבה שתשמח אותך 
איתן/כרמלה: אני מציע לך חיסכון כספי עצום 


אז מה היה לנו? האתר שלך הוא אמצעי לדיבור ישיר עם הגולש. דיבור ישיר כמוהו כשיחה קולחת המסירה מחסומים והתנגדויות ומקרבת את הגולש אליך ואף מניעה אותו לפעולה. כתיבה ביוניסקס תסייע לך לייצר שיחה אישית ומקרבת.
רוצה ליצור איתי קשר כבר עכשיו? בבקשה:
אפשר בצ'יק 054-2611212    
אפשר בקליק  habarnash@012.net.il